العدد الثانى من مجلة النديم
12:42 م Edit This 0 Comments »المحتويات
1- مقال د. يسرى العزب
2- ابن عروس أبو العنين شرف الدين
4- لقمة عيش شعر . سعد زغلول
3- إيزيس . شعر . أمل عامر
5- عشر سجاير شعر . محمد سلام
6- دراسة لطاهر أبو فاشا عن خميس عطيه
7- عن القناة شعر . خميس عطيه
8- ولسه مستنى شعر . على عبد العزيز
9- دمع القلوب شعر . رضا عفيفى
10- أخبار ثقافية
11- تجليات العامية عند عبد العال عبد الرحيم . أبو العنين
12- الحالم قالوا عليه محال الشاعرة . حنان فتحى
ترحب مجلة النديم باقتراحاتكم وآرائكم ونستقبل جميع الشعراء والأدباء من خلال العنوان 6 ش الملك فيصل بمدينة ميت غمر 0198847762 - 6950738/050
تصدر هذه المجلة تحت رعاية جريدة العروبة
النــديــــم
بقلم د. يسرى العزب
إصدارة أدبية جديدة تتطلق من أرض الإبداع فى ميت غمر . وهى مجلة النديم غير الدورية التى ينفق عليها ويرأس تحريرها الشاعر أبو العينين شرف الدين الذى يعد بحق دينامو النشاط الثقافى بالدقهلية فى إقليم شرق الدلتا الثقافى وقد خصصها للشعر العامى وللدراسات الشعبية ويشاركه فى الإشراف عليها الشاعران مجدى نجم وأحمد البحراوى والقاص صلاح هلال وفى العدد الأول الصادر منذ أيام ثلاث مقالات عن اختيار العنوان النديم والربط بينه وبين الشاعر والأديب والصحفى والزعيم عبد الله النديم خطيب الثورة العرابية وفى العدد مجموعة مختارة من قصائد العالية لشعراء واعدين منهم أسامة درويش وشيماء عزت وعبد العال عبد الرحيم وعاصم المركبى وسعد زغلول وجمال الجمال بالإضافة إلى ركن للأخبار الثقافية فى شأن النشاط الثقافى بالدقهلية والشرقية .
ولأنه العدد الأول فقد جاءت به بعض السلبيات التى أحدنى وقد شرفونى بأن أكون مشرفاً عاماً على "النديم" مضطراً للفت النظر إليها ولعل أهمها وضع الترويسة على صدر الغلاف ووضع العناوين المهمة فى المحتوى بجانبها وكتابة النصوص العامية متضمنة أخطاء إملائية وقع فيها الشعراء والطابعون ويقعون فيها دائماً الأمر الذى يجعلنى مضطراً من العدد المقبل لمراجعة النصوص بنفسى لتخرج فى أكمل صورة وأجملها حتى تكتمل فرحتى بل – فرحتنا – بالنديم ، ومن المهم أن أنوه عن المسابقة التى يعلن عنها أبو العنين شرف الدين على غلاف المجلة الاخيرة وهى مخصصة للشعر العامى وللمتسابقين فيما بين الخامسة والعشرين والخمسين من العمر وآخر موعد لتلقى النصوص المتسابقة نهاية ديسمبر المقبل حيث سيتم الاحتفال بالفائزين فى نهاية 2011 بقصر ثقافة نعمان عاشور بميت غمر .
تحية لأبناء ميت غمر على هذه الخطوة الشجاعة وعلى ما يقدمون للثقافة المصرية من عطايا وحفز وتشجيع وتحية خاصة لراعى المجلة ورفاقه الأجلاء .
ابن عروس
بقلم . أبو العنين شرف الدين
الشيخ أحمد ابن عروس الشاعر والناسك والمتأمل اختلفت الآراء حول نسبة شاعر العامية المصرى ورائد الحكمة الحكيم أحمد ابن عروس هل هو مصرى أم تونسى لكل من الرأيين أنصاره ودوافعه .
• ويبدوا أن لكل شعب من الشعوب : ابن عروس .
• على استنباط الحكمة من واقع الحياة اليومية وصياغتها فى كلمات موجزة معبرة خى فى حد ذاتها فى الصياغة تحفة فنية تجذب قارئها إنها رحيق الحكمة وجمال البلاغة وعمق الفلسفة الشعبية .
• والحقيقة أنه تراث شعبى أصيل تتوارثه الأجيال ورده من قبل الأجداد وتغنو به ويسعد مجلة النديم فى العدد الثانى أن تلقى الضوء على التحفة الفنية من أقوال ابن عروس
لابد من يوم معلوم
يرتد فيه المظالم
أبيض على كل مظلوم
أسود على كل ظالم
*****************
كسره من الزاد تكفيك
وتبقى نفسك عفيفة
والقبر بكره يطويك
وتنام فيه جنب الخليفة
*****************
ما يرقد الليل مغبون
ولا يقرب النار دافى
ولا يطعمك شهد مكنون
إلا الصديق الموافى
*****************
الليل ما هوش قصير
إلا على اللى ينامه
والشخص مادام فقير
ما حد يسمع كلامه
*****************
الندل ميت وهو حىّ
ما حد حاسب حسابه
وهو كالترمس النى
حضوره يشبه غيابه
*****************
كيد النسا يشبه الكى
من مكرهم عدت هارب
يتحزموا بالحنش حى
ويتعصبوا بالعقارب
*****************
قفل بابك بصابون
وتقول عليهم نضاف
وفى باطنك غل مكنون
ما انتاش من الله خايف
إن صادفك سعد الأيام
وانت على النحس ديمه
اضرب عصاك لقدام
عوجه تجى مستقيمة
*****************
الحر يصبر على الضيق
ولا يفرح الأعادى
لو ينشف الفم والريق
يتم فى الحال هادى
*****************
حرامى .. وعاصى وكداب
عاجز هزيل المطايا
وتبت ورجعت للباب
اصفح .. جزيل العطايا
*****************
قدامك قبر وحساب
وحدة .. وقلة رفاقة
والقبر مالوش باب
ما فيه للنور طاقه
*****************
ما حد سالم من الهم
ولا الحصى فى الأراضى
لا له مصارين ولا دم
ولا هو من الهم فاضى
إيزيس
الشاعرة . أمل عامر
البنت اللى بتسرق ملامحها
من كل جمال فى الكون
بتحير كل بنات الحى
رغم انها دايماً
تمشى تعد بلاط الشارع
وتدارى ف أنوثتها الفايرة
واولاد الحى كل اما تمر عليهم
يرموا لها ف عقد من الأشواق
ويحاولوا كتير
يدخلوا سرداب أفكارها
البنت اللى ليلاتى بتستقبل
رنات مجهولة
ورسايل مكتوبة بحروف من نار
أول ما بتوصل بيتها
بتضم ضلوع الشيش
وتفك زراير مشاعرها
تقعد ترسم فى مراكب فاضية
من غير مجاديف
مع آخر خط ف أخر مركب
بتنط وتركب وتروح
واما بترجع من دنيا ما نعرفهاش
تمسك بإيديها الموج وتسمى عليه
من تانى بترسم نخلة كما المزمار
كل اما نسيم الروح بيمر ما بين صوابعها
تطلع مزيكا ملايكى تنور قلب الليل
تسبح وياها البنت وتروح
البنت الحلم بتتوهج وتغيب لسنين
وأولاد الحى الحيرة بتاكل فى قلوبهم
وسحابة القلق المر
بتخلى عيونهم تمطر سؤالات
وبكل جرأة تتمد ايديهم
وتقطع شرايين الشيش
يلاقوها هناك
على كرسى من البنور
بعيون مقفولة
وشعر سبايك من نور
فستانها طويل
مترصع بزهور اللوتس
عمالة تميل وتدور
والكل وقف مسحور
اتقدم واحد وبلهفة
ملس بعيونه واستغرب
فى يمينها شعاع الشمس
وشمالها بتحضن شيء مجهول
واما اتقدم وفتح إيدها
بهره المنظر
أشجار بتسبح
ويمام من فضة بيتبسم
ويحاوط سرب من الفراشات
بيداعب فى عيون البنت
فى ثوانى بتفرد جناحتها
وتطير وياه
لقمة العيش
الشاعر . سعد أحمد زغلول
حافية .. بتجرى فى المطر
على كتفها شرشين جزر
فارشه الضفاير ليل
بيتمخطر على جبين الخطر
هاينط منها قلبها
فوق الرضيف .. علشان رغيف
متكحلة بالحزن .. وعيونها مذله ..
وانكسار ...
وكل ما يطل النهار .. القلب نار
فى وسط سرب من الصبايا
زى طير ملهوف بيبنى عشه
فى حضن الشواشى .. ع الشجر
والريح الشديد ..
يا لقمة العيش اللى شاريه دنيتى
إيه الجديد ؟
حاسة جناح الروح فى قلبى بينكسر
فى كل يوم
وطابور طويل
عربية تجرى .. وتانية تجرى ...
والندا : سكر يا بيه .. سكر يا باشا
مش جزر !
وحياتى لازم تشترى
يا عسكرى
صفر عشان القطر جاى !
صحباتى باعوا إلا أنا
امشى يا بنتى من هنا
وبصوت حزين راحت تنادى ع الجزر
عربية والتانيه وفيها الشواقين
أشكال على ألوان على جناح السفر
يا نايمه فوق كتف الحبيب
والعطر فى الدنيا انتشر
خليه يهدى والنبى .. راح تكسبى
رفقاتى باعوا إلا أنا
والوقت فات
يا رب .. دول شرشين جزر
وأنا عايزه اروح من سكات
على فجأة جه أعمى النظر
وفى صرخة العجلات
على جبين الطريق حكم القدر
يا لقمة العيش اللى معجونة بمرار
يا عذاب .. ونار
غرقانه فى دم البشر
علشان رغيف .. جسمى انحشر
وسط النزيف
وهناك فى أحضان الرصيف
تحت المطر ...
كف بصوابع خمسة
تحضن فى الجزر
عشر سجاير
الشاعر . محمد سلام
خامس سيجارة
ولسه مافردتش حروفك ع الورق ؟
يا منتهى سكك القلق ...
سه عندك صبر تقعد بالساعات
وكل ذرة فيك تئن وتتحرق ؟
سادس سيجارة ..
زى ما انت ..
احتمال فاق الاحتمال
وصوت صعود الدم جوه الجمجمة
بيدق أجراس الخطر ...
يا هلترى ...
مدن القصايد صحراوية ولا مزروعة شجر ؟
سابع سيجارة ...
آه يا قلم باكى ...
لو يخلص الحبر فى عروقك تبق اجدع ناى
تامن سيجارة ...
يا عيون حبيبتى الطيبة
يا سبيه ورده بلدى فى الخريف
سؤال من القلب اللى عمره ما كان شجيع
امتى ليه هترجعى أصلى خايف أموت
قبل ما يهل الربيع
السع سيجارة ..
الفجر بان
والهاموش بطل يحوم حوالين عمود الكهربا
الهاموش أصبح رماد ..
والصبح هيدوس فوق رمادهم
ناس بتشبه للهاموش
عاشر سيجارة ...
الصبح لاح ... والفطرة بتحب الصباح
معرفش ليه .. قلب الـ .....
لسه محسش بارتياح ؟
دراسة طاهر أبو فاشا
عن خميس عطيه الشاعر المبدع
يفرقون بين الزجل ، وبين شعر العامية بالفروق التى يضعونها بين الشعر الحديث وبين الشعر التقليدى الذى يسمونه خطأ بالشعر العمودى والواقع أن الفروق بينهما تكاد تتماثل إلى حد بعيد ، ففى الزجل يلتزم الزجال بوحدة البيت أو وحدة الكوبليه كما يلتزم بالقافية فى نهاية البيت أو فى نهاية كل كوبليه .
بينما يتحرر شعر العامية من هذه القيود إلى حد بعيد فلا يلتزم الشاعر إلا بوحدة الإيقاع أو التفعلة وهو يتصرف فى معمار القصيدة على أساسها وبعضهم يلتزم بالقافية وبعضهم بتحرر منها .
وهذه الفروق التى نشير إليها بين الزجل وشعر العامية هى الفروق التى نراها بين الشعر الحديث الذى يقوم على وحدة الإيقاع أو التفعلة وبين الشعر الخليلى ذى الشطرين .
وهذه الفروق التى نذكرها هى فروق من حيث الشكل أما من حيث المضمون فذلك موضوع آخر لا تتحمله هذه الوجازة
وأنا شخصياً أفضل الفصحى ، ولكنى لا أنكر لغة الشعب اليومية ، فلا أفضل الشعر الفصيح لمجرد أنه مكتوب بالفصحى ولا أنكر شعر العامية (أو الزجل) لمجرد أنه مكتوب بالعامية .
فالشعر هو الشعر مهما كانت اللغة التى كتب بها .
وهو كلام يجوز عليه ما يجوز على كل كلام .
ومازلت أقول إن العامية يمكن أن تكون وعاء للقيم الجمالية والخصائص البلاغية .
ولهذا . فأنا أستقبل ديوان صابرة – أشعار بالعامية المصرية للشاعر خميس عطية وقد قرأته ، وعبرته عبوراً .. ومررت بين أزهاره وأشواكه .. وأرانى أشد على يديه راجياً له اطراد التقدم والتوفيق .
*********************************
ديك الجن
الشاعر العربى القديم عبد السلام بن رغيان المعروف باسم (ديك الجن) عاش فى مدينة حمص على نهر العاصى بسوريا امتدت حياته خمسة وسبعين عاماً وصل شعره مفرقاً ولم يشر أحد أنه له ديوان وصلت أخباره فى كتب الأدب والنقد .
عن القناة
الشاعر . خميس عطيه
لما عابر يمشى فيها
ويسألك
مين اللى فاحتها ؟
مين اللى ناحتها ؟
فى قلب الصخر والرملة
وداخ فى الحفر
يكون ردك على لسانك
تقول جدك
ولو جادلك
نجوم الكون
حتشهد لك
بإنه ياما شال
ع الضهر
فى عز البرد
أو فى الحر
حتشهد لك
حتشهد لك
حتشهد لك
بإن الفكرة أزلية
كما البنيان
على هضبة
مازال موجود
كما تمثال
كما معبد
كما مسلة
فى قلب الأرض
مزروعة
ومرفوعة
ولسه مستنى
الشاعر . على عبد العزيز
يا اللى اتسع المدى
صدرك .. سايبنى ليه تايه
فى فوضة الأحزان
يا ما وعدتينى
انك تضميني
لما الحمام يرجع
من زفة المحمل .. ضل الحمام
وإلا .. برك الجمل
أجل الزفة واللمات
من يومها وانا قابض
يا سمرة ع الجمرات
وسايبة تكوينى
باللحظة والسنوات
يمكن يفز الجمل .. أو ترجع الحمامات
يــــــا بـــــــدر بـــــدرى ســهـــران لــفـجـــــرى
نــــاخـــــــد ونـــــــــدى منتـــــا مـــوال عـمـرى
يـــا لـحـــن يــســـــــرى عـــلـــــى الكـــــــــــون
تـــرقـــــص الأغـصــان وطـيــــور تردد الألحان
وانــــــــــــا وانـــــــــت من كاس الهوى هيمان
حرم على عيونى المنام يــــا قمر ليلى السهران
دمع القلوب
الشاعر . رضا عفيفى
صوت الأذان صحانى ودمع القلوب وضانى
وبكيت وانا سـاجـــــد مــــن عظمة الواحد
ونور جلالــــه خلانى اتـــولــــــد من تانى
دمع القلوب
ولقيت جــواي إنسان مليان بخير وامــــان
بيسامح اللــى ظلمنى وبيدى اللى حرمــنى
وبيـشـكــر الرحـمـــن على نعمة القــــــرآن
صوت الأذان صحانى مع القلوب وضـــانى
دمع القلوب
يـــا رب يـــا غــفــــار يـــا عـالــم الأســـرار
ارحــمـنـــــــا واهدينا أمامنـــا دا نــبــينــــا
وبصحبة الأخـــيـــــار فى الســكة والمشوار
دمع القلوب
امشى فى طريق ما أحلاه حـيـــوصلـــك بــالله
شف الطيور فى سماه مسبحاه وعــارفـــاه
حتى الشجر ونــــــــداه ساجدين ســــــوا لله
صوت الأذان صحانـى دمع القلوب وضانى
دمع القلوب
*********************************
الصحافة هى المنفذ الوحيد لنشر الإبداع
ارتباط المتلقى بالأدب ، تحتاج إلى آليات فى الوصول إليه والتعامل مع عقله ومشاعره واهماماته ، وكان عبد الله النديم واعياً ومدركاً لهذه الحقيقة حين أصدر (التنكيت والتبكيت) عام 1881 وتوجه بها للقارئ العادى مباشرة وأفاد من هذه التجربة
بديع خيرى وبيرم التونسى ويعقوب صنوع وعلى كل مثقف أن يتوجه للناس مباشرة .
أخبار ثقافية
اتحاد كتاب مصر فرع المنصورة
مناقشة حلم بالخضرة ديوان شعر بالعامية للشاعرة مريم توفيق
مناقشة الأستاذ مجدى نجم وبحضور أعضاء مجلس الإدارة
الشاعرة فاطمة الزهراء فلا رئيس الفرع والأديب فرج مجاهد
والأديب عبده الريس والأديب الكبير فؤاد حجازى
والأديب محمد خليل والأديب أبو العنين شرف الدين مشرف الصفحة الأدبية بجريدة العروبة شارك فى المداخلات حول الديوان مشاركة الأستاذ / شوقى وافى واللواء / حاتم أمين
والأستاذ / محمد عبد المنعم والأستاذ / ممدوح علوان والشاعر مصباح المهدى
تناولت الدراسة أفكار الشاعرة والبناء الفنى والأسلوبية
ندوة دار الأدباء بالقاهرة
فى أمسية ثقافية أدار الندوة أ.د يسرى العزب والشاعر خميس عطيه والشعراء المشاركون فى الندوة حسن علام شاعر الواو والرباعيات وشارك الزميل أبو العنين شرف والأديب صلاح هلال وغرد الشعراء قصائدهم وبحضور الشاعر الكبير محمد التهامى رئيس جمعية دار الأدباء وشباب دار الأدباء .
على الهامش فتح الباب لترشيح الأعضاء لمجلس الإدارة الجديد لانتخاب 15 عضو وسوف يتم الانتخاب يوم 5 فبراير 2011 بمقر الجمعية مع أطيب الأمنيات لمجلس ينهض بالثقافة ويرعى الأدباء والمثقفين فى جمعية الأدباء .
قصر ثقافة نعمان عاشور بميت غمر
محاضرة الدكتور / صابر عبد الدايم عميد كلية اللغة العربية فرع الأزهر بالزقازيق حول الإبداع الشعرى وموسيقا الشعر والاستماع للأعضاء والتعليق عليهم بحضور إسماعيل علام وجمال الجمال والأديب صلاح هلال و مجدى محمود نجم و أبو العنين شرف الدين و محمد محمد ياقوت و سعد زغلول وشباب نادى الأدب محمد على محمد على – مصطفى محمد السيد – عاصم المراكبى والشاعر المتألق عبد العال عبد الرحيم و الكاتب الساخر العقيد / ممدوح حرب والأستاذ أحمد المهدى والأديب عزت دسوقى حفنى المشرف الثقافى .
ثقافة المنصورة
مساء 26 ديسمبر 2010 مناقشة المجموعة القصصية (فى شارع القائد) للأديبة نجلاء محرم
الناقد فؤاد حجازى وبحضور كوكبة من أدباء الدقهلية
أدار الندوة الشاعر مصباح المهدى
المشاركون محمد خليل – أبو العنين شرف الدين – مجدى نجم – سعد زغلول – صفى الدين ريحان – عبده الريس – على عبد العزيز – محمد خيرت حماد – شيماء عزت
تأثرت الكاتبة بالتراث الشعبى
و كانت موفقة فى إعادة تشكيل التراث بشكل عصرى رؤية عصرية وخصوصية حول الإبداع .
وضعت الحكمة والبلاغة وعمق الفلسفة والبناء الفنى المركز فى أقصوصة بصورة مغايرة لم تعتمد على القصة التقليدية – الأسلوب الشاعرى فى التعبير السردى اعتمدت على الرمز وتركت لنا الحكمة والدهشة .
دعوة التهامى للتكريم فى ملتقى الشارقة للشعر
اختار ملتقى الشارقة للشعر العربى الشاعر الكبير محمد التهامى لتكريمه فى دورته التاسعة التى تعقد فى قصر الثقافة بإمارة الشارقة خلال الفترة من 30 يناير حتى 3 فبراير 2011
يعقد الملتقى تحت رعاية الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمى حاكم الشارقة .
تلقى التهامى دعوة من عبد الله محمد العويس رئيس دائرة الثقافة والإعلام بالشارقة لحضور الجلسة الافتتاحية للملتقى يوم 30 يناير القادم .
المعروف أن الشاعر التهامى كان قد حصل على جائزة مهرجان عكاظ العام الماضى وقامت إدارة المهرجان بطبع مختارات من شعره .. كما حصل على جائزة الدولة التقديرية فى الأدب عام 1990 وكانت فى حينها أكبر جائزة فى مصر .
تجليات العامية المصرية فى ديوان الحدود
رباعيات عبد العال عبد الرحيم
أوراق مبعثرة
أبو العنين شرف الدين
عودة إلى الجذور عند مربع ابن عروس فى الحكمة والموعظة والتأمل والتوجيه ، فيه تركيبات فنية بأسلوب يساير العصر ويبث الشاعر من خلاله أوجاع الوطن .
الشاعر يحمل فى بيده مشرطاً للعلاج يجرح ويعالج .. ويسلط الضوء الأحمر على مواطن الخطر ، هو جراح الكلمة ، وهو أيضاً المتألم بأوجاع الوطن .
والقضية الأساسية عنده : أول حدود الوطن .
• ثم يعلل ما بين حدودى وحدودى فيفاجئ المتلقى بالدهشة ، أو الصدمة ليفيق من الغيبوبة فيقول كثرت بلاوينا ؟! .
• إنه جرس إنذار للغافلين من خلال الرباعيات كل هموم الوطن وأوجاعه له بداية ونهاية يركز عليها : دوران الشاعر حول الحدود ويبث من خلاله الشطرة الثالثة ثم الرابعة يفجر آلامه بل يصرخ صرخة مدوية فى كل حدود الوطن .
• بركان مشتعل يتأجج باللهب ليوقظ النائمين فى العسل والغافلين فى حق الوطن .
• فيه النقد اللاذع والسخرية من الواقع فى قالب فنى وأسلوب جديد ورؤية إبداعية من إلهام الشاعر عبد العال عبد الرحيم .
وهو يدخل فى قاع المجتمع يغوص فى قضاياه ويعيد تشكيل وجدان المتلقى فى شطرات مركزه توحى بالنقد مرة ويجلد الذات مرة أخرى تأمل معى :
أول حدود الوطن قلمى
آخر حدود الوطن علمى
ما بين حدودى وحدودى
ما فضلش غير ألمى ؟!!
********
أول حدود الوطن أرضى
آخر حدود الوطن عرضى
ما بين حدودى وحدودى
فين سنتى وفرضى
********
أول حدود الوطن عيشى
آخر حدود الوطن جيشى
ما بين حدودى وحدودى
حكايات لتطفيشى ؟
********
أول حدود الوطن كلبى
آخر حدود الوطن عربى
ما بين حدودى وحدودى
بيدوس على قلبى ؟!!
يظهر جلياً أن الشاعر يبث أفكاره فى قالب متميز يركز على حدود الوطن .
أما عند ابن عروس مربعه للحكمة والتأمل والعبرة والموعظة هى الجذور الأصيلة فى البناء العامى وفى الفصحى رباعيات الخيام عادل الكثير من الشعراء العودة للجذور الأصيلة لرباعيات نستشهد هنا بأقوال ابن عروس :
لابد من يوم معـلــــوم تترد فــيــه المظالم
أبيض على كل مظلوم أسود على كل ظالم
********
لا تسلك الطريق وحدك بحـــــــر المحبه غوارق
وأمشى مع اللى يودك وأترك هوى اللى يفارق
********
الندل له طعم مالح وله خصايل ذميمه
القرب منه فضايح والبعد عنه غنيمه
ابن عروس صاحب القاعدة الأولى فى الرباعيات بالعامية وسار من بعد بيرم التونسى وأيضاً صلاح جاهين وتبعه أجيال أخرى ، ولكن الشاعر عبد العال له بصمة جديدة يكررها فى كل رباعية حول الحدود أحياناً تكون حدود الوطن وحدود التعامل والأخلاق والحق والعدل والحرية ، يقدم الحدود فى براويز جديدة بروج العصر والمعاناة والدخول فى المعاصرة .
إنه ديوان يستحق القراءة والتقديم من ثقافة الدقهلية لمناقشته وإقامة ورشة عمل حوله ودراسته دراسة واعية لو يتسع المقام لتناولته كاملاً إنما أشرت إلى المهم فيه .. عطر الأحباب النص يبوح بأسراره إذا النص هو الأساس الإبداع يسبق النقد .
الحلم قالوا عليه محال
الشاعرة . حنان فتحى
علو الدفوف
قوى الهمم صحوا الضمير
وسط الأمم
قيدوا المداين
ازرعوا البستان أمل
خلوا الليالى منوره من ألف باب
بالمكتبة أم الكتاب
والعلم حارس على القلوب
والجهل بيذل العمم والقمم
من كرب لاء لبنان فى غزة واليمن
صوت العروبة ما تهزم
والحق مش محتاج دليل
زمان صلاح رفع العلم
على المنابر والمسلة والهرم
من ألف عام سكت الكلام
البندقية اتكلمت
الله أكبر كان شعار الملحمة
حالفين لرملك نحضنه
ترديه دمانا فأمنوه
والله كفيلك ينصرك
والدم يجرى فى العروق
يفرح ويرقص للحياة
طالبين من المولى النجاة
يتلم بيكى شملنا
توب الحياة بيزوقه غصن الزتون
نصورك الشابة العفية
بيقدموا أجمل هدية
والولاية للبقية
علقوا الزينات يا ريس للولاد
دا الفرح بيدق البيبان
والحلم قالوا عليه محال
ايحقق بنهم واتعدل
بقت البلد مليون (نجيب)
شبابيك منارة تتفتح
فى الطب أو فى الهندسة
وإن كان نجيب أسيت
فى نوبل مدرسة
زويل : يعقوب بالعلم
أم المريسه
أعياد الدقهلية
8 فبراير ذكرى أسر لويس التاسع
يوم ثقافى فى قصر ثقافة نعمان عاشور بميت غمر
ودعوة عامة لأدباء الدقهلية
وسوف يتم تكريم رموز من أبناء مدينة ميت غمر
وسيقام الحفل برعاية نادى الأدب وثقافة الدقهلية
جـريــدة العروبــة
أسبوعية - سياسية - اجتماعية - ثقافية وأدبية
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحرير
الأستاذ / جمال عبد السميع
2 شارع عدى - ميدان المساحة - الدقى – القاهرة
0 التعليقات:
إرسال تعليق